Pusat Sumber Sekolah ini telah dinobatkan sebagai PSS Cemerlang Kebangsaan 2004
DEFINASI PUSAT SUMBER SEKOLAH
Pusat sumber sekolah adalah pengembangan dari perpustakaan sekolah sebagai tempat untuk koleksi bahan cetak. Pusat sumber memberi tafsiran kepada peranannya yang lebih meluas dengan pelbagai bahan secara keseluruhannya ;
Pusat sumber sekolah adalah sebuah tempat yang menyediakan kemudahan serta koleksi bahan pengajaran dan pembelajaran yang diurus secara sistematik.
Pusat sumber menyediakan maklumat,perkhidmatan dan peluang bagi memperkukukan pengajaran - pembelajaran untuk penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukan masyarakat berbudaya ilmu,gemar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat.
KONSEP |
Pusat Sumber Sekolah adalah merupakan:
Satu Tempat:
Koleksi:
Perkhidmatan:
Agen Perubahan:
OBJEKTIF PUSAT SUMBER SEKOLAH |
Meningkatkan mutu pengajaran - pembelajaran dan potensi individu serta sahsiah |
Menggalakan pelajar dan guru menggunakan pelbagai kemudahan pembelajaran supaya meraka tidak hanya bergantung kepada buku teks dan kaedah tradisional sahaja. |
Memupuk tabiat belajar sendiri,membaca dan menyelidik melalui pencarian dan penggunaan maklumat secara sistematik. |
Membantu pelajar dan guru menghasil,menilai dan menggunakan pelbagai alatan dan bahan pengajaran - pembelajaran |
Mengadakan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan pembelajaran yang berbeza di kalangan pelajar - pelajar |
Melatih pelajar mengguna kemahiran maklumat dalam proses pembelajaran. |
1.Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum. |
2.Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan secara individu atau kimpulan dalam proses pembelajaran. |
3.Merupakan tempat bahan pengajaran - pembelajaran dapat dipilih dan dinilai untuk kegunaan dalam kelas atau di rumah. |
4.Menjadi pusat perhubungan di antara sekolah dengan agensi maklumat lain untuk kegunaan dalam kelas atau di rumah. |
5.Memberi panduan mencari,mengguna,menghasil dan mempersembahkan maklumat selaras dengan keperluan kurikulum. |
6.Menggalakan dan mempromosikan aktiviti membaca dan kemahiran maklumat. |
7.Menyediakan kemudahan untuk menyokong aktiviti pembelajaran. |
8.Membuat perancangan supaya koleksi bahan dan alatan selaras dengan keperluan semasa dan perkembangan terkini dalam bidang pendidikan dan teknologi. |
9.Membuat perancangan supaya koleksi bahan dan alatan selaras dengan keperluan semasa dan.perkembangan terkini dalam bidang pendidikan dan teknologi. |
10.Menyediakan alatan rerografi dan rakamsalin serta memberi perkhidmatan bagi memudahkan proses pembelajaran. |
Lokasi di tengah - tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi, tidak terpisah dari mana - mana bahagian sekolah. |
Masyarakat sekolah tahu dan mengenali staf yang mengurus pusat sumber. |
Terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber dijalankan sepanjang tahun. |
Masyarakat sekolah merasa senang dan sedia ke pusat sumber untuk mendapat bahan , alatan dan maklumat. |
Mempunyai koleksi yang sesuai,mencukupi,terkini dan menarik. |
Perkhidmatan dan koleksi PSS digunakan sepenuhnya dalam proses pengajaran - pembelajaran |
Masyarakat sekolah memahami peranan PSS sebagai satu khidmat bantu kurikulum. |
|
Keberkesanan pusat sumber memerlukan pengurusan yang cekap dan sistematis. Sebagai panduan, proses pengurusan tersebut dibahagikan kepada sepuluh langkah.
LANGKAH PERTAMA
PENUBUHAN JAWATAN KUASA
A. Penubuhan Jawatan kuasa induk pusat sumber B. Penubuhan Jawatankuasa kerja PSS C. Pelantikan Pembantu perkeranian. D. Penentuan Dan Pembahagian Bidang Tugas. * Jawatankuasa Pentadbir Pusat Sumber Sekolah. |
LANGKAH KEDUA
JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH
Rancangan pengoperasian PSS oleh Jawatankuasa induk : a. Menggubal polisi pelaksanaan dan penggunaan Pusat Sumber. Punca Kewangan : Untuk pelajar, mestilah ditegaskan perkara seperti berikut : Untuk guru dan kakitangan, mestilah ditegaskan perkara -perkara berikut : Menentukan sistem dan peraturan pinjaman bahan. Bahan buku: Bahan bukan buku : |
LANGKAH KETIGA.LANGKAH KETIGA
RANCANGAN PERKHIDMATAN
Rancangan perkhidmatan Pss oleh guru Pss mengenai perkara - perkara berikut : |
LANGKAH KEEMPAT
JAWATANKUASA KERJA
Latihan dan bengkel kepada jawatankuasa kerja pusat sumber yang terdiri dari pelajar -pelajar bagi melaksanakan tugas -tugas berikut : |
LANGKAH KE LIMA
KECERIAAN
Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan PSS. |
LANGKAH KE ENAM
ORIENTASI
Pelaksanaan orientasi PSS kepada pelajar baru melalui aktiviti penyampaian maklumat mengenai : |
LANGKAH KE TUJUH.
REKOD
Pengemaskinian rekod PSS dan memperbaharui pesanan akhbar dan majalah jika perlu contoh rekod seperti berikut dan boleh diubahsuai mengikut keperluan. Setiap PSS perlu menyimpan dan mengemaskini rekod yang disimpan iaitu : |
LANGKAH KE LAPAN
PROMOSI
Melaksanakan promosi dan galakan penggunaan PSS yang dijadualkan untuk sepanjang tahun. |
LANGKAH KE SEMBILAN
AKTIVITI
Lawatan dan ceramah untuk meningkatkan pengetahuan pelajar mengenai pusat maklumat yang lain. Menganjurkan aktiviti yang ada kaitan dengan pusat sumber seperti : |
LANGKAH KE SEPULUH
PENYEMAKAN STOK.
Penyemakan stok , penilaian dan penyediaan laporan tahunan PSS Penyemakan stok |
PENILAIAN
I. Kepentingan Penilaian adalah penting untuk mengetahui : II. Pendekatan Pada umumnya penilaian dapat dilaporkan melalui cara - cara berikut : III. Rekod yang disimpan Penilaian boleh dilakukan berdasarkan rekod - rekod yang disimpan oleh pihak PSS dalam aspek -aspek berikut : |
MAKLUMAT
Perangkaan atau maklumat yang diperlukan,diproses dan dianalisisa suparya satu kesimpulan dapat dicapai mengenai prestasi PSS yang berkenaan. Biasanya maklumat yang dikumpulkan itu digunakan juga dalam hubungan pemyeliaan berdasarkan piawaian seperti berikut :
IV. Maklumbalas dan pendapat
Soal selidik bole dijalankan secara bertulis atau lisan untuk mengumpulkan pendapat dari guru dan pelajar mengenai rancangan PSS di sekolah - sekolah tertentu. Soalan -soalan yang dikemukakan dalam kajian itu meliputi :
* Aspek -aspek umum - seperti perkhidmatan, jens aktiviti dan koleksi alatan dan bahan.
* Aspek aspekk tertentu - seperti bahan bacaan, minat membaca,kekerapan penggunaan dan sikap atau pandangan terhadap PSS.
V. Menganalisa dan menyebarkan hasil maklumat
Data - data yang telah dikumpul melalui pendekatan tertentu itu haruslah diproses dan dianalisia. Misalnya jika data yang dikumoul itu menunjukkan pada sesuatu bulan bilangan peminjam itu berkurangan, maka hendaklah dianalisa dan ditentukan sebab -sebab berlakunya kekurangan itu.
No comments:
Post a Comment