Guru Penasihat dan barisan utama pengawas
Pengawas SKSAT
Perlantikan dan Pemakaian baju Ketua Pengawas
oleh YDP PIBG
Pengawas SKSAT
Perlantikan dan Pemakaian baju Ketua Pengawas
oleh YDP PIBG
Ketua Pengawas SKSAT 2010
Abdul Azeem Abdul Halim
Ketua dan Penolong-penolong Ketua Pengawas
Kemahuan untuk memimpin
Abdul Azeem Abdul Halim
Ketua dan Penolong-penolong Ketua Pengawas
Perlantikan, Ikrar dan Kursus Pengawas 2010
Peranan dan Tanggungjawab Pengawas dan Ketua Kelas
HIRAKI MASYARAKAT SEKOLAH
Guru Besar
Penolong Kanan
Penolong Kanan
Guru
Pengawas
Ketua Kelas
Pelajar
Pengawas - Konsep Pimpin dan Memimpin
Pimpin
- bimbing
- pandu
- tunjuk
Memimpin - memegang tangan menunjukkan jalan
- melatih seseorang
- mengepalai atau mengetuai sesuatu badan
Pemimpin - Memahami prinsip kepimpinan yang baik dan mempunyai ketokohan untuk memimpin
- Pandai mempergunakan orang yang dipimpin untuk bekerjasama dengan bersungguh supaya terlaksana sesuatu pekerjaan
Ciri Asas
Kemahuan untuk memimpin
- -sebagai penjaga/ketua
- -sebagai pemandu arah
- -sebagai pembuat keputusan
- -sebagai petindak
- -sebagai pembawa perubahan
- -sebagai tenaga perancang
- Kejelasan Matlamat
peranan/tugas
tumpuan organisasi
strategi untuk mencapai matlamat
aktiviti/program organisasi
Ciri Seorang Pemimpin
- Tegas dan Konsisten - apabila keputusan telah diambil, laksanakan dengan tegas, bersungguh, serius dan bukan sekadar sambil lewa atau ragu-ragu
- Iklas dan Sabar - melaksanakan tugas kerana amanah. Dugaan akan membuat kita lebih cekal dalam mencapai matlamat
- Mengambil berat akan seluruh organisasi - sifat ini akan menawan kepercayaan dan arahan akan dipatuhi dengan rela hati, hormat dan ikhlas.
- Cergas dan cerdas - cekap bertindak dan berfikiran tajam dalam membuat tindakan atau keputusan. Tindak-tanduk sentiasa diperhatikan sebagai kayu ukur.
- Mempunyai budi bicara/pertimbangan - pada saat genting, tidak melulu atau mengutamakan emosi sahaja.
- Kebolehan merancang - semua kegiatan dirancang dengan teliti, difahami dengan mendalam dan terlaksana.
Peranan Seorang Pemimpin
Tanggungjawab pada diri sendiri.
- berdisiplin dan bersahsiah mulia
- maju dalam ilmu/ akademik dan kokurikulum
- berhemah tinggi
- prihatin
- mesra
- berkeyakinan
- tidak mementingkan diri sendiri
- positif, dll
Tanggungjawab terhadap sekolah
- melaksanakan peraturan dan undang-undang sekolah
- menjaga nam baik sekolah
- memelihara iklim sekolah yang baik
- bangga akan sekolah
Tanggungjawab terhadap guru
- memberii maklumat dan maklumbalas
- bersama-sama membenteras masalah
- menghormati mereka seperti ibu bapa
Tanggungjawab terhadap pelajar lain
- mengambil berat akan masalah pelajar lain
- menjaga keselamatan dan keselesaan pelajar
- berinteraksi dan menghormati mereka
- menunjukkan teladan/menjadi "role model"
Interaksi dalam Kumpulan
Tinggi dalam Kuasa
- Menasihat
- menyelaras
- Menganalisis
- Memulakan
- Memimpin
- Mengarah
- Mengkritik
- Tidak peduli
- Menimbangkan
- Menentang
Rendah dalam Kuasa
- Bersetuju
- Membantu
- Mengikut
- Sependapat
- Merelakan
- Mengizinkan
- Mengelak
Menyerah
Berundur
Menarik diri
Gaya Kepimpinan
Autoritarian
-berpusat kepada ketua yang percaya bahawa jika ahli kumpulan tidak dipimpin dengan cergas mereka akan terbiar dan kurang daya untuk bergerak sendiri
-ahli lazimnya akan bergantung kepada ketua dan setengahnya akan berada dalam keadaan tidak puas hati serta tidak berkeyakinan
-berpusat kepada ketua yang percaya bahawa jika ahli kumpulan tidak dipimpin dengan cergas mereka akan terbiar dan kurang daya untuk bergerak sendiri
-ahli lazimnya akan bergantung kepada ketua dan setengahnya akan berada dalam keadaan tidak puas hati serta tidak berkeyakinan
Demokratik
-menghormati bakat dan keupayaan ahli
-ketua percaya ahli mempunyai kebolehan mereka sendiri dan dapat menggunakannya
-bekerjasama dengan ahli untuk menentukan pencapaian arah dan hasil yang diingini
Laissez-faire
-ketua tidak memainkan peranan langsung kerana berpandangan ahli kumpulan bertanggungjawab membuat keputusan, menentukan arah dan memastikan tugas tercapai.
-biasanya kumpulan menjadi terumbang-ambing dan tiada sesiapa yang mahu bertanggungjawab.
-ketua tidak memainkan peranan langsung kerana berpandangan ahli kumpulan bertanggungjawab membuat keputusan, menentukan arah dan memastikan tugas tercapai.
-biasanya kumpulan menjadi terumbang-ambing dan tiada sesiapa yang mahu bertanggungjawab.
Mane ketua pengawasnye? Gambornye mane...?
ReplyDelete